کد مطلب: 184090
کمرنگ‌شدن سفارش بافتِ فرش؛
کرونا و دست‌بافت‌هايي که روي دست بافندگان ماند/ افزايش قيمت فرش در چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1399/04/11 13:15:42
نمایش : 1307
در سال جاري به دليل شيوع ويروس کرونا، بخشي از کارگاه‌ها و مجتمع‌هاي فرش استان غير فعال شد و بخشي از فرش توليدي استان به دليل نبود صادرات تخصصي فرش، روي دست بافندگان ماند.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ استان چهارمحال و بختياري يکي از استان‌هايي است که در حوزه فرش دستباف جزء استان‌هاي به نام بوده و به دليل اينکه از ديرباز تاکنون در تمام 9 شهرستان بافنده فرش وجود داشته در حال حاضر حدود 1100 بافنده فرش در اين استان وجود دارد.

فرش چهارمحال و بختياري مطابق با معاهده بين المللي ليسبون که جمهوري اسلامي ايران با تصويب مجلس شوراي اسلامي در سال 1380 به آن ملحق شد، به ثبت جهاني نشان جغرافيايي رسيده است.



راز ماندگاري فرش بارده در رنگرزي طبيعي اين هنر است

ملکي يکي از بافندگان فرش در استان چهارمحال و بختياري به خبرنگار ما مي گويد: يكي از مناطقي كه در كنار فرش چالشتر به فرش بافي مشغول مي باشد روستاي بارده است و هم اكنون حدود 500تا 600نفر در روستاي بارده به فرش بافي مشغول مي باشند.

اين بافنده گفت:ويژگي ها فرش بارده در تعداد گره هاي آن است كه هيچ فرش ديگري اين تعداد گره ندارد.

به گفته وي،فرش بارده داراي 800گره در 100گره در هر دريف مي باشد كه اين ويژگي منحصر به فرد قالي بارده در جهان است.

وي ياداور شد :اين تعداد گره در قاليچه هاي دست بافت بارده به 900گره در 100گره مي رسد كه باعث مي شود استحكام فرش بارده طولاني تر از ساير فرش هاي ايراني باشد.

محمدي يكي ديگر از سررشته دارند فرش دست بافت نيز گفت: راز اين ماندگاري فرش بارده را در رنگرزي طبيعي اين هنر دستي است.

به گفته وي،رنگرزي خامه هاي فرش در بارده به مدت دو ماه با مواد طبيعي مانند پوست گردو،رناس ،پوست انار است و در قالي بارده 12رنگ طبيعي با طيف هاي مختلف به كار گرفته مي شود.



خيلي از فرش هايي که بافته ايم روي دستمان مانده

يکي ديگر از بافندگان در گفتگو با خبرنگار ما مي گويد: متاسفانه امسال مواد اوليه فرش قيمت خيلي بالايي دارد و نه براي توليد کننده صرفه اي دارد و نه براي مصرف کننده
اين بافنده گفت: خيلي از فرش هايي که ما بافده ايم روي دستمان مانده و خريداري نيست.

او از مسئولين خواست که به اين مشکل ان ها رسيدگي کنند.

50هزار متر مربع فرش دستباف در چهارمحال و بختياري توليد شد

عليرضا جيلان رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: امسال تاکنون حدود ۵۰ هزار مترمربع فرش دستباف در چهارمحال و بختياري توليدو روانه بازار مصرف شد.

رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري از توليد حدود ۵۰ هزار مترمربع فرش دستباف در اين استان طي سه ماهه نخست امسال خبر داد.

عليرضا جيلان به فعاليت ۱۰۰ هزار بافنده فرش اشاره کرد و گفت: در سال جاري به دليل شيوع ويروس کرونا، بخشي از کارگاه‌ها و مجتمع‌هاي فرش استان غير فعال شد و بخشي از فرش توليدي استان به دليل نبود صادرات تخصصي فرش، روي دست بافندگان ماند.

رييس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختياري افزود: گبه، يلمه، فرش بختياري و نائيني چهار سبک معروف فرش دستباف استان را تشکيل مي‌دهد، که فرش دستباف استان داراي مهر اصالت رنگ و شهرت جهاني دارد.

وي، با اشاره به اينکه بيشتر بافنده‌هاي استان تمايل به فعاليت خانگي دارند، تصريح کرد: سفارش‌پذيري فرش در استان به دليل محدود بودن فضاي کارگاه‌هاي فرش بافي کمرنگ است.

رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري تصريح کرد: شيوع ويروس کرونا در اواخر سال گذشته در کشور، موجب اثرگذاري بر روي توليد فرش چهارمحال و بختياري شد و کارگاه‌هاي فرش دست بافت استان را به تعطيلي کشاند.

جيلان، به آسيب پذيري ۲۰ مجتمع و کارگاه فرش دستباف استان در اسفندماه سال گذشته و اوايل بهار امسال به دليل شيوع ويروس کرونا اشاره و تاکيد کرد: فرش چهارمحال و بختياري به ويژه دو نوع ˈبافت نقشˈ و ˈچالشتریˈ با گل‌هاي ترنج، لچکي، سرو کاج، گل مينا و با قاب‌هاي ترکيبي و خشتي‌هاي چهار ضلعي، يکي از زيباترين آثار هنري ماندگار در اين سرزمين است که به دليل استفاده از رنگ‌هاي طبيعي و گياهي، داراي رنگ ثابت و اصيل است، به همين دليل مورد توجه کارشناسان قرار مي‌گيرد.

به گزارش جهانبين نيوز؛ چهارمحال و بختياري داراي ۱۰ شهرستان است و فرش اين استان از ديرباز به عنوان يکي از مهمترين صنايع دستي شناخته شده است و طرحهاي قالي اين استان شهرست ملي و بين‌المللي دارد.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg